Sidan innehåller affiliatelänkar som ger oss en provision när du gör ett köp. De hjälper oss att hålla sidan levande, men påverkar inte priset du betalar eller resultatet av vår analys. Vår prioritet är att ge dig pålitlig och transparent information.

Fördelar

  • Snygg design.
  • Liten och nätt.
  • Hög säkerhet.
  • Garanti på 5 år.

Nackdelar

  • Dyr.
  • Bökigt att göra avancerade inställningar.

Specifikationer

Laddning: 22kW
Spänning: 230/400 V
Vikt: 1,3 kg
Storlek: 242 x 180 x 75 mm
Temperatur: -30 till 40 grader
Garanti: 5 år

Zaptec grundades 2017 i vårt grannland Norge och har sedan dess gjort sig kända för sina kvalitativa laddboxar med ovanligt hög laddsäkerhet. Modellen Zaptec Pro är tillverkad för företag, allmänna parkeringar och bostadsrättsföreningar, medan Zaptec Go är framtagen för privat bruk.

Vi testat Zaptec Go för att ta reda på hur väl den fungerar och om den verkligen lever upp till sitt goda rykte. Nedan kan du läsa vårt fullständiga omdöme.

Stilren och kompakt med många färgval

Något vi verkligen slås av när det kommer till Zaptec Go är dess design. Det är sällan man tycker att en laddbox är snygg, men här har vi ett undantag. Zaptec har skapat en stilren och minimalistisk design som de faktiskt vunnit pris för i Red Dot Design Award.

Boxen finns i övrigt i sex färger, vilket knappast hör till vanligheterna. Vi fastnar framför allt för färgerna Moss Green och Wood Brown, som smälter in väldigt fint i det skandinaviska landskapet.

Rent storleksmässigt är Zaptec Go väldigt kompakt – den är inte större än en iPad och väger bara 1,3 kg – vilket gör den enkel att placera nästan var som helst. Dessutom sitter laddluckan på framsidan så den bygger inte heller ut i sidled. Konstruktionen känns bra, men vi kan hålla med M3 om att boxen känns lite plastig.

Zaptec Go är en kompakt laddbox som får plats nästan var som helst.

Saknar laddkabel

Eftersom Zaptec Go saknar en integrerad laddkabel måste du köpa till den separat (om du inte redan har en). Det finns både för- och nackdelar med detta.

Fördelen är att boxen ser snyggare ut på väggen och att du kan välja en kabel med precis den längd du behöver. Den kortaste är 3 meter och den längsta 10 meter. Nackdelen är att du behöver förvara kabeln någonstans när du inte använder den, exempelvis i bilen. Det går att köpa till en kabelhållare, men allt detta innebär förstås extra avgifter.

Byggd för nordiskt väder med säkerhetsfunktioner

Zaptec Go är byggd för att klara nordiska väder, så du behöver inte oroa dig om temperaturen sjunker eller stiger en bra bit över nollan. Den lägsta temperaturen den klarar är 30 minusgrader och den högsta 40 plusgrader. Förutom det är konstruktionen IP54-klassad, UV-resistent och IK8-certifierad, så den klarar en hel del yttre påfrestningar.

I övrigt är Zaptec Go en mycket laddsäker box, mycket tack vare sina inbyggda sensorer som ständigt övervakar saker som överström, temperatur, restström och luftfuktighet för att skydda mot överbelastning. Faktum är att den uppfyller alla säkerhetskrav i Norge Automobilförbunds (NAF) jämförelse av elbilsladdare. De säger så här:

På säkerhetsfronten är Zaptec den enda leverantören som visar att alla krav på DC-övervakning är uppfyllda, inklusive tillräckligt stark frånkoppling av eventuell felström. Detta gör Zaptec Go till testets säkraste val.

Smidig installation med inbyggt 4G

Att installera hårdvaran var enkelt och tog i vårt fall inte mer än en timme (då installerades även Enegics dynamiska lastbalansering), sedan var allt redo att börja användas.

Installationen av laddboxen tog inte mer än någon timme.

För att komma igång behövde vi ladda ner Zaptecs app och göra ett konto. Nästa steg är att koppla ihop appen till själva laddboxen, vilket kan ske på två sätt: antingen genom att scanna en QR-kod eller genom att ansluta via Bluetooth och ange en PIN-kod. Innan vi kan börja använda boxen behöver vi också ange installationsdetaljer i appen, så som laddstyrka. Värt att nämna är att avancerade inställningar enbart går att göra om vi står nära boxen och kan ansluta via bluetooth.

Tack vare boxens inbyggda wifi och 4G är det möjligt att styra och övervaka boxen på distans, även om det inte finns wifi där boxen monterats (exempelvis i sommarstugan). En mycket smart och värdefull funktion.

Mobilt kontrollcenter via Zaptecs app

Med Zaptecs app får vi ett kontrollcenter direkt i vår mobil. Där får vi en tydlig översikt av laddningshistoriken, men vi kan också låsa boxen vid behov. Perfekt om vi till exempel ska åka bort en period och inte vill att obehöriga ska smygladda. Det är också här vi kan aktivera boxens ECO-mode.

ECO-mode är en funktion som hjälper dig att optimera laddschemat efter när elpriset är som lägst. För att använda den här tjänsten krävs dock ett elavtal med timpris, exempelvis via Tibber. Vi kan också använda ECO-läget för att schemalägga laddningen, även utan timprisavtal, om vi till exempel vill att laddningen ska påbörjas under natten och vara klar tills tidig morgon.

I appen kan du följa statistik för laddningen, ställa in ECO-mode och göra avancerade inställningar.

Inte den billigaste laddboxen

Zaptec Go kan initialt verka som en hyfsat billig laddbox – priset ligger från cirka 5 000 kronor. Det gör den ett par tusenlappar billigare än exempelvis Defa Power och Wallbox Max. Däremot kan du behöva köpa till tillbehör som gör att den totala prislappen kommer att bli betydligt högre.

Med Zaptec Go ingår till exempel ingen laddkabel. Beroende på längd och effekt är kostnaden för den mellan 1 000 – 1 500 kronor. Andra saker du kan behöva köpa till är lastbalanserare, jordfelsbrytare, kabelhållare, RFID-taggar och vill du att boxen ska sitta på en stolpe istället för på väggen kostar det närmare 2 000 kronor extra.

När vi maxar tillbehören landar priset på cirka 12 500 kronor. Det innebär att Zaptec Go blir dyrare än Defa Power, som både har integrerad kabel och hållare, där totalkostnaden är strax över 11 000 kronor.

Vårt omdöme

Sammanfattningsvis tycker vi att Zaptec Go erbjuder en trevlig kombination av design, prestanda och funktionalitet. Vi gillar framför allt det stilrena formspråket, boxens inbyggda 4G-uppkoppling och hur smidig den är att installera. Två andra stora plus med just Zaptec är dess säkerhetsfunktioner och den extra långa garantitiden på fem år (två år längre jämfört med vad konkurrenter som exempelvis Charge Amps och Wallbox erbjuder).

LED-ljuset på framsidan av boxen visar information kring laddningen, exempelvis om ECO-mode är aktiverat (grön), om boxen är i standby (vit) eller om den upptäckt ett fel (röd).

Lite synd är det att det varken ingår laddkabel eller kabelhängare i köpet. Det gör att prislappen inte riktigt är så låg som man till en början kan tro.

Vad gäller laddningen har den överlag fungerat mycket bra under vår testperiod. Vid några enstaka tillfällen har laddningen avbrutits och vi har behövt återuppta den i appen, något vi läst att många andra användare också upplevt. Det är dock smidigt att kunna övervaka allt i mobilen, även om man gärna hade sluppit att ställa sig nära boxen för att kunna göra avancerade inställningar.

Slutbetyg

Design9,3
Konstruktion8,4
Funktioner8,6
Säkerhet9,2
Pris8,3
Totalbetyg8,8

Vanliga frågor om laddboxen

Är Zaptec Go en bra elbilsladdare?

Vi tycker att Zaptec Go är en bra elbilsladdare, särskilt med tanke på dess säkerhetsfunktioner. Den har faktiskt rankats som en av de säkraste laddboxarna på marknaden av NAF.

Vad kostar Zaptec Go?

Den här laddaren kostar från cirka 5 000 kronor, men eftersom det inte ingår några tillbehör (så som laddkabel) kan totalkostnaden bli betydligt högre beroende på vad du behöver köpa till.

Hur snabbt laddar Zaptec Go min bil?

Det beror på ditt elnätsabonnemang. Som mest stödjer Zaptec Go laddning på 22 kW, vilket motsvarar en körsträcka på cirka 10 mil efter bara en timme.

Har Zaptec Go inbyggd jordfelsbrytare?

Zaptec Go har ingen inbyggd jordfelsbrytare, däremot har den ett inbyggt DC-skydd som tillsammans med en jordfelsbrytare typ-A gör att den har vad som krävs för att uppfylla installationsreglerna.